-
vezi mai multLegea nr. 156 din 01.07.2016 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2016
Descarcă : româna english // 202 KbLegea nr. 156-XIV din 14.10.1998 privind pensiile de asigurări sociale de stat
Descarcă : româna english русский // 111.923 Kb -
Prima / Cadrul juridic / vechi LEGI / La 1 decembrie 2009, prin Hotărîrea nr 790 guvernul a aprobat Programul de stabilizare si relansare economică a Republicii Moldova pe anii 2009-2011.
La 1 decembrie 2009, prin Hotărîrea nr 790 guvernul a aprobat Programul de stabilizare si relansare economică a Republicii Moldova pe anii 2009-2011.
La 1 decembrie 2009, prin Hotărîrea nr 790 guvernul a aprobat Programul de stabilizare si relansare economică a Republicii Moldova pe anii 2009-2011.Avînd în vedere faptul că actuala recesiune a venit din exterior iar Republica Moldova, aflîndu-se în criză profundă, este vulnerabilă la astfel de şocuri, guvernul a elaborat un pachet de acţiuni strategice direcţionate spre stabilizarea situaţiei în economia naţională. Mai jos sunt publicate doar unele părţi din acest document, care se referă într-o anumită măsură sau alta la activitatea Casei Naţionale de Asigurări Sociale (textul integral al hotărîrii nominalizate este publicat în Monitorul Oficial nr.174-176 din 04.12.2009.
PROGRAMUL DE STABILIZARE ŞI RELANSARE ECONOMICĂ A REPUBLICII MOLDOVA PE ANII 2009-2011
3. ASIGURAREA UNEI PROTECŢII SOCIALE EFICIENTE ŞI JUSTE
Obiectivul 1. Susţinerea categoriilor vulnerabile prin direcţionarea mai eficientă a protecţiei sociale şi prevenirea excluziunii sociale.
Acţiuni imediate (2009):
1) asigurarea venitului lunar minim garantat familiilor defavorizate prin acordarea ajutorului social în baza evaluării venitului global mediu lunar al familiei şi crearea premiselor pentru substituirea compensaţiilor nominative cu ajutorul social;
2) efectuarea controlului strict privind respectarea stabilirii adaosului comercial de către operatorii economici la comercializarea mărfurilor de importanţă socială (adaosul comercial urmează a fi nu mai mare decît cel stabilit de legislaţie);
3) continuarea implementării măsurilor de anihilare a aranjamentelor monopoliste în economie, care menţin preţurile la nivele socialmente inacceptabil de înalte;
4) excluderea posibilităţii recalculării multiple a pensiei şi reexaminării pensiei în funcţie de majorarea plăţilor lunare;
5) realizarea proiectelor din credite externe pentru obiectele de menire socială: spitale raionale, centre de sănătate, grădiniţe de copii, şcoli, licee etc. şi intensificarea negocierilor cu donatorii pentru finanţarea proiectelor de susţinere a categoriilor vulnerabile, inclusiv de reabilitare a infrastructurii sociale;
6) majorarea, începînd cu anul 2010, a scutirii personale şi a scutirii pentru persoanele întreţinute la calcularea impozitului pe venitul persoanelor fizice.
Acţiuni pe termen mediu (2010-2011):
Asistenţa socială:
1) substituirea treptată a sistemului de compensaţii nominative cu sistemul de ajutor social acordat familiilor defavorizate în baza evaluării veniturilor, prin îngheţarea cuantumurilor compensaţiilor nominative şi încetarea stabilirii dreptului la compensaţii nominative începînd cu 1 ianuarie 2010;
2) majorarea nivelului venitului lunar minim garantat stabilit în legea bugetului de stat;
3) majorarea în anul 2010 a indemnizaţiei unice la naşterea primului copil şi pentru fiecare copil următor persoanelor neasigurate cu 300 lei;
4) majorarea în anul 2010 a indemnizaţiilor lunare pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de 1,5 ani persoanelor neasigurate cu 100 lei;
5) majorarea anuală a mărimii ajutorului de deces cu 100 lei;
6) preluarea cheltuielilor pentru tratamentul sanatorial al veteranilor din sistemul public de asigurări sociale de către bugetul de stat;
7) aprobarea Strategiei privind incluziunea socială a persoanelor cu disabilităţi;
8) crearea sistemului integrat de servicii sociale;
9) crearea Sistemului informaţional automatizat “Asistenţa socială”;
10) implementarea Strategiei Sistemului naţional de referire pentru protecţia şi asistenţa victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane şi a Planului de acţiuni pe anii 2009-2011;
11) crearea Sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al cazurilor de violenţă în familie”.
Asigurarea socială:
1) extinderea obligativităţii achitării contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pentru toate persoanele care activează pe teritoriul Republicii Moldova;
2) suspendarea plăţii părţii de pensie achitate din contul bugetului de stat pentru categoriile privilegiate de pensionari care continuă să desfăşoare activitatea de muncă în funcţiile ce au dat dreptul la pensie în condiţii avantajoase;
3) adaptarea mecanismului de indexare a prestaţiilor de asigurări sociale la condiţiile economice existente;
4) unificarea vîrstei de pensionare şi a modului de calculare a pensiei pentru toate categoriile de pensionari;
5) sporirea responsabilităţii angajaţilor şi angajatorilor pentru minimalizarea cheltuielilor la plata indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă prin modificarea sursei de finanţare şi a cuantumului indemnizaţiei;
6) compensarea, în anul 2010, din contul bugetului de stat a 6% din valoarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pentru angajatorii din sectorul agrar şi optimizarea ulterioară a mecanismului de compensare;
7) examinarea oportunităţii elaborării unui model de pensii format din două componente – pensia de baza şi pensia asigurată;
8) majorarea indemnizaţiei unice la naşterea primului copil şi pentru fiecare copil următor persoanelor asigurate cu 300 lei;
9) majorarea în anul 2010 cu 5 puncte procentuale a bazei de calcul în vederea stabilirii indemnizaţiei pentru creşterea copilului pînă la vîrsta de 3 ani şi cu 50 de lei a cuantumului minim al indemnizaţiei respective acordate persoanelor asigurate, cu optimizarea ulterioară a mecanismului de indexare a acestora;
10) achitarea, începînd cu 1 ianuarie 2010, a pensiilor şi indemnizaţiilor viagere procurorilor şi judecătorilor în proporţie de 50% din bugetul de stat şi 50% din bugetul asigurărilor sociale de stat;
11) majorarea anuală a mărimii ajutorului de deces cu 100 lei.
tuberculoza, HIV/SIDA, sănătatea mintală, combaterea cancerului şi alte programe cu impact major asupra sănătăţii publice.
Obiectivul 2. Susţinerea încadrării în cîmpul muncii a şomerilor, inclusiv a emigranţilor reveniţi în ţară.
Acţiuni imediate (2009):
1) diversificarea modalităţilor de informare şi consiliere a populaţiei despre cererea şi oferta forţei de muncă, inclusiv a emigranţilor reîntorşi în ţară în urma pierderii locurilor de muncă în străinătate;
2) diversificarea cursurilor de reprofilare pentru şomeri şi pentru emigranţii reveniţi în ţară;
3) atragerea şomerilor la lucrări publice temporare (lucrări de reparaţii ale reţelelor inginereşti afectate de avarii, incendii, dezastre naturale etc.) organizate şi supravegheate de autorităţile locale.
Acţiuni pe termen mediu (2010-2011):
1) lărgirea categoriilor de beneficiari ai indemnizaţiilor de şomaj prin cuprinderea angajaţilor din sectorul agricol şi a emigranţilor;
2) modificarea mecanismului de acordare a ajutorului de şomaj prin interesarea şomerilor în căutarea unui loc de muncă şi integrarea în cîmpul muncii, în scopul utilizării eficiente a mijloacelor disponibile, inclusiv prin diminuarea mărimii ajutorului de şomaj cu 15% după 3 luni de beneficiere şi cu încă 15% pentru următoarele 3 luni;
3) extinderea numărului de persoane înscrise la cursurile de formare profesională;
4) extinderea ocupării temporare a şomerilor prin măsuri de stimulare a antrenării la lucrări publice în interesul comunităţii;
5) extinderea numărului beneficiarilor de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională;
6) susţinerea tineretului prin continuarea implementării Programului naţional de susţinere socială a familiilor tinere “Locuinţe pentru Tineri”, acesta urmînd fi extins şi pentru cetăţenii care se reîntorc în ţară;
7) dezvoltarea şi menţinerea Sistemului informaţional al pieţei muncii, inclusiv la componenta migraţia forţei de muncă.
MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA PROGRAMULUI
Procesul de implementare a Programului va fi însoţit de monitorizarea permanentă a realizării acţiunilor propuse şi a rezultatelor obţinute.<...>
Semestrial, Cancelaria de Stat, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale responsabile, va elabora rapoarte semianuale de monitorizare.<...>
Monitorizarea implementării acţiunilor Programului va fi efectuată de către autorităţile publice responsabile, în baza unor indicatori de monitorizare, atît cantitativi, cît şi calitativi, stabiliţi pentru fiecare acţiune propusă